top of page

Publications

  • Wiesner Conti, J., Paignon, A., & Kalumiya, K. (2024). Optimiser le co-enseignement patient/professionnel de santé. Santé Publique, 36(2), 35–44. https://doi.org/10.3917/spub.242.0035

  • Picchiottino, P., Paignon, A., Hesse, L., Bos, S., Wiesner Conti, J., Schneider, M. P., & Fassier, T. (2024). Large-scale, mobile and technology-enhanced serious game for interprofessional education: Pilot study and lessons learnt. Journal of Interprofessional Care, 0(0), 1–5. https://doi.org/10.1080/13561820.2024.2339291

  • Fassier, T., Bollondi Pauly, C., Carballo-Ehrler, M.-L., Rüegg, C., Tairraz, P., Kaestli, L.-Z., & Pautex, S. (2023). Advance care planning: How can we do better in geriatrics? Revue Medicale Suisse, 19(848), 2041–2045. https://doi.org/10.53738/REVMED.2023.19.848.2041

  • Kerry, M. J., Paignon, A., Wiesner Conti, J., Sy, M., & Huber, M. (2023). German translation and validation of the Interprofessional Facilitation Scale. Journal of Interprofessional Care, 0(0), 1–5. https://doi.org/10.1080/13561820.2023.2287024

  • Fassier, T (2023). Multiprofessional and interprofessional simulation to train healthcare students and clinicians in advance care planning: a systematic review. [Thèse de Privat Docent, Université de Genève.

  • Wiesner Conti, J., Picchiottino, P., Doureradjam, R., Bosson, J.-P., & Paignon, A. (2023). Programme de formation de formateur en simulation interprofessionnelle. Pédagogie Médicale, 24(1), 61-68. https://doi.org/10.1051/pmed/2022035

  • Boloré, S., Fassier, T., & Guirimand, N. (2023). Effect of an interprofessional simulation program on patient safety competencies of healthcare professionals in Switzerland: A before and after study. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 20, 25. https://doi.org/10.3352/jeehp.2023.20.25

  • Paignon, A., Nunno Paillard, C., & Picchiottino, P. (2022). Télésimulation, une modalité d’apprentissage innovante pour les étudiantes sages-femmes. Sages-Femmes. https://doi.org/10.1016/j.sagf.2022.01.010

 

  • Paignon A., Schwärzler P., Kerry M., Stamm D., Bianchi M., Xyrichis A., Gilbert J., Cornwall J., Thistlethwaite J., IWG_IPEcat, Huber M. (2022). Interprofessional educators’ competencies, assessment and training - IPEcat: Protocol of a global consensus study. Journal of Interprofessional Care. DOI: 10.1080/13561820.2021.2001445

  • Sader, J., Cerutti, B., Meynard, L., Geoffroy, F., Meister, V., Paignon, A., & Junod Perron, N. (2022). The pedagogical value of near-peer feedback in online OSCEs. BMC Medical Education, 22(1), 572. https://doi.org/10.1186/s12909-022-03629-8

  • Wiesner Conti, J., Paignon, A., Boutière, V. & Hochuli, I. (2022). Se former ensemble pour mieux se comprendre. Revue d’information sociale et santé. Publié le 10 novembre 2022. Accessible : https://www.reiso.org/document/9854

  • Picchiottino, P., Paignon, A., Bachmann, B. et Elmaleh, M. (2020). Simulation interprofessionnelle en visioconférence. Pédagogie Médicale. A paraître.

  • Meister, V., Junod Perron, N., Geoffroy, F. et Paignon, A. (2020). ECOS formatif avec patient simulé et feedback par un pair en visioconférence. Pédagogie Médicale. A paraître.

  • Fassier, T. et Picchiottino, P. (2020). Centre interprofessionnel de simulation de Genève (CiS). Interprofessionnalité dans le domaine de la santé : exemples issus de la formation et de l’enseignement, OFSP, Berne.

  • Paignon, A., Laverrière, S., Lalive d’Épinay Raemy, S. et Cinter, F. (2020). Parents d’adultes avec une déficience intellectuelle : un engagement pour la vie. Gérontologie et société, vol. 42 / 161(1), 87-99. doi:10.3917/gs1.161.0087. doi

  • Debbiche, F. et Paignon, A. (2019). La formation interprofessionnelle en soins palliatifs : Un vecteur de changement des pratiques en institution pour personnes âgées ? Revue internationale de soins palliatifs, Vol. 34(3), 85‑90.

  • Boloré, S., Terraneo, F., Pacini, W. et Paignon, A. (2019). Une chambre des erreurs collaborative innovante : temporalité, communication, synchronisation. Soins cadres, 28(115), 54-57.

  • Bellemare, P., Cinter, F., Van Gessel, E., Mèche, P. et Paignon, A. (2018). Report on a pilot study using a serious game combined with simulated practice for interprofessional health training curriculum. Journal of Interprofessional Education & Practice, 13, 5-7.

  • Paignon, A., Bellemare, P. et Cinter, F. (2018). Influence d’une séquence courte de formation interprofessionnelle sur la perception stéréotypique et la connaissance d’autrui chez des étudiants en santé. Pédagogie Médicale, 18 (suppl. 1), 46.

  • Blondon, K. S., Chan, K.C.G., Muller-Juge, V., Cullati, S., Hudelson, P., Maître, F., Vu, N. V., Savoldelli, G. L. et Nendaz, M. R. (2017) A Concordance-Based Study to Assess Doctors’ and Nurses’ Mental Models in Internal Medicine. Édité par Joshua F Wiley. PLOS ONE 12, no 8 : e0182608.

  • ​Blondon, K. S., Maître, F., Muller-Juge, V., Bochatay, N., Cullati, S., Hudelson, P., Vu, N. V., Savoldelli, G.L. et Nendaz, M. R. (2017). Interprofessional Collaborative Reasoning by Residents and Nurses in Internal Medicine: Evidence from a Simulation Study. Medical Teacher 39, no 4 : 360‑67.

  • Cerutti, B., Bernheim, L. et Van Gessel, E. (2013). The Predictive Validity of the Aptitude Test for the Performance of Students Starting a Medical Curriculum. Swiss Medical Weekly ; 143: w13872.

  • Cottet, P., d’Hollander, A., Cahana, A., Van Gessel, E. et Tassaux, D. (2013). A New Process-Centered Description Tool to Initiate Meta-Reporting Methodology in Healthcare – 7CARECATTM. Feasibility Study in a Post-Anesthesia Care Unit. Annales Françaises d’Anesthésie et de Réanimation 32, no 10 : e129‑34.

  • Demaurex, F., et N. Vu. (2013). « Patients simulés/standardisés ». Dans La simulation en santé, De la théorie à la pratique, édité par Sylvain Boet, Georges Savoldelli, et Jean-Claude Granry, 51‑62. Paris: Springer Paris.

  • Jastrow, N., Picchiottino, P., Savoldelli, G., et Irion, O. (2013). Simulation in obstetrics. Revue Medicale Suisse 9, no 403 : 1938‑40, 1942. 

  • Junod Perron, N., Cerutti, B., Picchiottino, P., Sebastien E, Cinter, F. et van Gessel, E. (2014). Needs Assessment for Training in Interprofessional Skills in Swiss Primary Care: A Delphi Study. Journal of Interprofessional Care 28, no 3 : 273‑75.

  • Picchiottino, P. (2016). Apprendre à collaborer, un défi pour la qualité des soins, Sage-femme.ch.

  • Picchiottino, P. (2013). Simulation en obstétrique : du simulateur d’accouchement de Mme Du Coudray au mannequin Haute-fidélité, Journal Sage-femme.ch.

  • Picchiottino, P.  (2013). La simulation en obstétrique. In G.Savoldelli, S. Boet (Dir.). La simulation en santé, de la théorie à la pratique. 

  • Picchiottino, P. (2011). Simulation et formation des sages-femmes (Mémoire non plublié). Université Paris-Descartes. 

  • Rall, M., Van Gessel, E. et Staender, S. (2011). Education, Teaching & Training in Patient Safety. Best Practice & Research. Clinical Anaesthesiology 25, no 2 : 251‑62.

  • Savoldelli, G. L. et Van Gessel, E. (2016). "Entrustable Professional Activities”: The Way to Go for Competency-Based Curriculum? European Journal of Anaesthesiology 33, no 8 : 557‑58.

  • Van Gessel, E., Goldik, Z. Mellin-Olsen, J. et Education, Training Standing Committee of the European Board of Anaesthesiology, Reanimation, Intensive Care (2010). Postgraduate Training in Anaesthesiology, Resuscitation and Intensive Care: State-of-the-Art for Trainee Evaluation and Assessment in Europe. European Journal of Anaesthesiology 27, no 8 : 673‑75.

  • Van Gessel, E., Nendaz, M. R., Vermeulen, B., Junod, A. et Vu, N. V. (2003). Development of Clinical Reasoning from the Basic Sciences to the Clerkships: A Longitudinal Assessment of Medical Students’ Needs and Self-Perception after a Transitional Learning Unit. Medical Education 37, no 11 : 966‑74.

  • Van Gessel, E., Østergaard, L.T. et Niemi-Murola, L. (2012). Harmonisation of Anaesthesiology Training in Europe. Best Practice & Research. Clinical Anaesthesiology 26, no 1 : 55‑67.

  • Van Gessel, E., Mellin-Olsen, J., Østergaard, L.T., Niemi-Murola, L. et Education and Training Standing Committee, European Board of Anaesthesiology, Reanimation and Intensive Care (2012). Postgraduate Training in Anaesthesiology, Pain and Intensive Care:  The New European Competence-Based Guidelines. European Journal of Anaesthe-siology 29, no 4 : 165‑68.

  • Van Gessel, E., Picchiottino, P., Doureradjam, R., Nendaz, M. et Mèche, P. (2018) Interprofessional Training: Start with the Youngest! A Program for Undergraduate Healthcare Students in Geneva, Switzerland. Medical Teacher 40, no 6 : 595‑99.

  • Zoric, Lana, Cartier Faessler, V., Doureradjam, R. et Savoldelli, G. (2015). Apport du mannequin simulateur dans l’apprentissage des gestes et des situations à risque en anesthésie (podcast). Le Praticien en Anesthésie Réanimation 19, no 1 : 15‑22.

  • Buyck, M., Manzano, S., Haddad, K., Moncousin, A.-C., Galetto-Lacour, A., Blondon, K. et Karam, O. (2019). Effects of Blindfold on Leadership in Pediatric Resuscitation Simulation: A Randomized Trial. Frontiers in Pediatrics 7 : 10.

  • Boet, S., .Savoldelli, G., Granry, J.-C., éd. (2013). La simulation en santé De la théorie à la pratique. Paris: Springer Paris.

bottom of page